Loading Udalosti

KRE:π / NOMAD.theatre: ENTROPY– and the reconstruction of the human

thomas-jelinek-entropy

PERFORMING ART-LAB

zážitok / transdisciplinárny výskumný projekt o entropických procesoch v kolaboratívnom prostredí

Umelecké vedenie – Thomas J. Jelinek
Zvukové plochy a hudobná kompozícia – Jorge Sánchez-Chiong
Umenie & veda – Oliver Schürer
Choreografia & performance – Aiko Kazuko Kurosaki
Choreografia & performance – Eva Maria Kraft
Expert – Christoph Hubatschke (Univ. Vienna)
Performance – 2 AI-roboty – model Pepper by Softbank Japan
Video-set, media programming – Peter Koger
Inštalácia siblings – video-dokumentácia – Michael Loizenbauer
Vedecko-technický výskum – H.A.U.S. Researching group
Technický manažment – Andrea Korosek

Sobota 1.9.2018

18:00 Záhrada CNK
Diskusno – interaktívny set s Christophom Hubatschke, Aiko Kazuko Kurosaki, Jorgeom Sánchez-Chiong, Oliverom Schürerom a publikom
Moderuje: Thomas J. Jelinek

19:00 Literárna bašta, Lazovná 19
Komentovaná prehliadka media-inštalácie ENTROPY
Sprevádzajú: Christoph Hubatschke, Oliver Schürer a Thomas J. Jelinek

20:00  Literárna bašta, Lazovná 19
Ningyō Jōruri
performance Bunraku – svetová premiéra

21:00 Záhradný park / Sála Z1, Záhrada CNK
BLACK RAIN
solo performance by AIKO, s úvodom Thomasa. J Jelinka 

22:00 Sála Z1, Záhrada CNK
WHITE NOISE
koncert – performance by Jorge Sánchez Chiong

PERFORMING ART – LAB

ENTROPY
performatívna diskusia – interaktívna mediálna inštalácia
Thomas J. Jelinek (artistic direction)

artists & experts: Jorge Sánchez-Chiong • Oliver Schürer • Aiko Kazuko Kurosaki • Eva Maria Kraft • 2 AI-robots • Peter Koger • H.A.U.S. Researching group • Guest Expert: Christoph Hubatschke (University Vienna)

entropy-prehliadka

ENTROPY je poznávacou výpravou koncipovanou ako performatívna interaktívna inštalácia, ktorá obsahuje niektoré artefakty a objekty vytvorené na základe dvojročného výskumu a rozhovorov – formujúce “neuro-krajinu” projekcií entropických procesov.

Audio-vizuálna priestorová inštalácia je súčasťou “scénicky naaranžovanej” mapy mysle; 4D kódovaných informácií o dynamike medzi entropickými procesmi a turbulenciami, ktoré spôsobujú, že hmota, biologický život a inteligencia vo forme empatie a kreativity, sú poslednými faktormi, na základe ktorých rozpoznávame ľudské bytosti v dave.

entropy-prehliadka-02

Približne 50 rokov od formulovania otázky – sníva android o elektrickej ovci? – si naďalej kladieme otázky ohľadom nášho vnímania a spôsobu vytvárania reality, zvlášť v kontexte rozvinutých foriem simulovanej inteligencie.

entropy-prehliadka-01

Budeme diskutovať o témach načrtnutých v úvode, ktoré sa týkajú identity spoločenstiev domorodých kultúr v konfrontácii s globálnym pokrokom v oblasti médií, foriem vyjadrenia a sebaurčenia jednotlivcov a komunikácie.

Čo znamená performance v kontexte virtualizujúceho sa sveta 21. storočia?

Ningyō Jōruri 人形浄 瑠 璃
AI-Robots performing a human dancer

vedecké a umelecké vedenie – Oliver Schürer • réžia, dramatugia, scéna – Thomas J. Jelinek  • tanec, performance – Eva Maria Kraft • zvukové plochy a kompozícia – Jorge Sánchez-Chiong • programovanie a technický výskum – H.A.U.S. Researching group

ai-robotsPredstavenie ”Ningyō Jōruri” pojednáva o dvoch kultúrach, ktoré si nezávisle od seba v rovnakej dobe vyvinuli posadnutosť po umeleckom stvárnení človeka mechanickými prostriedkami. ”Ningyō Jōruri” predstavuje a otáča vzťah bábky a bábkara v japonskom bábkovom umení Bunraku. Dva humanoidné roboty, model Peper od Softbank Japan, budú viesť jedného ľudského tanečníka, Evu-Mariu Kraft.

Inšpirované bábkovým divadlom Bunraku, performance ”Ningyō Jōruri” dramatizuje text “Humans Are Machines of the Angels” (1785) autora Jeana Paula.

Inteligentné technológie pomaly začínajú meniť kultúrne prostredia, ktoré doteraz vytvárali celé generácie. Najprominentnejšími medzi rôznymi novými technológiami sú humanoidné roboty. Ocitajú sa v súkromných a intímnych sférach ľudí za účelom využitia pri asistenčných službách či starostlivosti. O aké kultúrne zmeny v týchto prostrediach sa máme usilovať? Aký druh a akú kvalitu vzťahu môžeme s “nimi” nadviazať?

transdiciplinary research group H.A.U.S. (h-a-u-s.org)
dance performance & choreography – Eva Maria Kraft,
robot programming & multimedia – Christoph Müller,
scientific & artistic direction – Oliver Schürer,
performing direction, dramaturgy & set – Thomas J. Jelinek
soundscape & music composition – Jorge Sánchez-Chiong

BLACK RAIN
solo performance by Aiko
scéna & dramaturgia: Thomas J. Jelinek •  Zvuk: Jorge Sánchez-Chiong

Black Rain – čierny dážď – je odkazom na rádioaktívny spad, znečistený dážď, ktorý padá po jadrovom výbuchu alebo závažnej nukleárnej katastrofe akou bol Černobyľ alebo Fukušima, s dôrazom na atómové bombardovanie Hirošimi a Nagasaki.

black-rainBlack Rain je tiež názov románu japonského autora Masuji Ibuse. “Ak by mal niekto problém predstaviť si skazu, mám niekoľko živých obrazov, ktoré si v sebe uchovávam.” Black Rain je román, avšak číta sa akoby ho písal očitý svedok následkov bombového výbuchu. Príbeh je o mladej žene, ktorá dúfa, že sa po vojne vydá, avšak jej zdravie je ohrozené v dôsledku vystavenia radiácii.

Tanec Aiko Kazuko Kurosaki sa vyvíja, je jemný a krehký ako pavučina, s intenzitou slepej sily prírody. Deformácia, ohavnosť a smrť sa ukazujú v zvláštnej, absolútnej kráse, podobne ako sa vyjavuje priepasť vo svojej čistote a nevinnosti. Odhaľuje sa celá škála protirečení ľudskej bytosti, aby sa tak stala existenciálnym zážitkom.

Jej umenie u divákov prebúdza citlivosť a zmysel pre poéziu. Vo svojej forme tanca zdôrazňuje, že hľadanie jednoduchých odpovedí nepostačuje. Aj preto pristupuje k témam, ktorými sa zaoberá, najmä z kritického, spoločenského a politického hľadiska.

black-rain-01

Aiko Kazuko Kurosaky sa narodila v Tokiu, Japonsko a dnes žije vo Viedni. Vo svojich dielach pracuje s bezprostrednosťou tela – cez konštrukciu virtuálnych obrazov a vplyv priestoru a svetla približuje sa jej tanec k výtvarnému umeniu. V jej práci, ktorú formuje japonské Butoh ako aj súčasné západné tanečné štýly, môžeme vidieť biografickú fúziu skúseností z východného i európskeho zázemia.

WHITE NOISE
koncert – performance by Jorge Sánchez Chiong

white-noise

TEAM:

Thomas J. Jelinek

Narodil sa v Štokholme, v súčasnosti pôsobí ako režisér, konceptuálny umelec, dramaturg a kurátor. Je tvorcom mnohých umeleckých a mediálnych performancií, post-dramatického divadla, videoartu, priestorových a svetelných inštalácií.  Vytvoril a režíroval rôzne performancie, opery a divadelné projekty. Vyvinul špecifické formy súčasného mediálneho a diskurzného divadla a performance art ako akčné divadlo pre industriálne lokality a urbánne zóny v Európe. Spolupracoval s televíziou a na urbanistických projektoch.

Výstavy, performance a javiskové projekty: ARS ELECTRONICA, Berlin, KH Tacheles a HAU, Basel, Zentralwerk Dresden, V2 Rotterdam, Eindhoven, Hamburg, Biennale de Lyon, Stockholm, Shanghai, Seoul, Vienna MTTW, Museumquartier, European Art Week Zagreb atď.

So zameraním na základné mechanizmy vnímania a vytvárania reality vyvíja interaktívne inštalácie, ako aj transdisciplinárne laboratóriá na pomedzí umenia a vedy. Ako kurátor zrealizoval množstvo transdisciplinárnych umeleckých podujatí, medzinárodných festivalov (napr. TRANSART Croatia) v  kolaboratívnych umeleckých priestoroch. Je umeleckým riaditeľom divadla NOMAD.theatre a spoluzakladateľom, dramaturgom a scénografom viedenského Liquid Loft. Je tiež zakladateľom niekoľkých umeleckých skupín a priestorov ako sú MESSING-network alebo LABfactory.

Výber ocenení: “best play” donaufestival Krems, “best short” Kunststücke-Preis ORF, s Liquid Loft: Golden Lion of the Biennale di Venezia 2007.

Jorge Sánchez-Chiong

Známy pod umeleckým menom JSX. Narodil sa roku 1969 v Caracase vo Venezuele, má kubánsko-čínske korene. Od roku 1988 pôsobil ako skladateľ a gramo DJ vo Viedni, kde dostal príležitosť napísať a zahrať veľké množstvo diel pre významné  hudobné ansámble, orchestre a festivaly New Music. Spolupracoval s umelcami experimentálneho divadla a scény tanečných performancií, s DJmi, noisovými hudobníkmi, video umelcami a improvizátormi Sudden Infant, Kazuhisa Uchihashi, Pia Palme, Electric Indigo, Martin Siewert, Christian Weber, pure, atď.. Vyšli mu CD a DVD nosiče u hudobných labelov a mediálnych spoločností ako Cronica electronica, Idyllic Noise, Filmarchiv Austria, Alpha, ORF, Ein_klang. Spomedzi iných, významné sú transdisciplinárne práce v experimentálnom divadle, mediálnom a hudobnom performance divadle (Thomas J. Jelinek, Anna Mendelssohn), video art (Michaela Grill, TE -R), performance (Brigitte Wilfing) a filme.

Ocenenia za kompozíciu (výber): Darmstadt (Summer Courses for New Music), Neue Kammermusik Witten, Berliner Konzerthaus, transart Bozen, Jugend Oper Stuttgart, Transit Leuven, Wien Modern, Bregenzer Festspiele, Klangforum, RSO Wien, Basler Sinfonietta, Collegium Novum, Phace, decoder, Nadar, Stroma/Neuseeland, China FMW, MIVOS Quartet, Patricia Kopatschinskaja, Lars Mlekusch, Ernesto Molinari atď..

Oliver Schürer

Vedec, Dipl.-Ing., Dr. techn., výskumník, kurátor, editor, autor a Senior vedecký pracovník a zástupca v Ústave teórie architektúry a filozofie techniky na Viedenskej technickej univerzite. Viedol početné medzinárodné prednášky a publikácie hlavne na tému technológií a médií v architektúre. Ako kurátor viedol rôzne malé aj veľké konferencie. So zámerom špecifikovať svoj výskum v teórii architektúry vedie experimentálne umelecké projekty. V roku 2014 založil transdisciplinárnu skupinu H.A.U.S., ktorá sa zameriava na výskum témy humanoidných robotov v architektúre a urbánnych priestoroch.

Aiko Kazuko Kurosaki

Tanečníčka, choreografka a performerka narodená v Japonsku, žije a pracuje vo Viedni. Venuje sa sólovým a skupinovým performanciám na rôznych festivaloch v Rakúsku a v zahraničí. Zameriava sa na projekty, ktoré sú kritické voči spoločnosti a prostrediu. Jej práce vo verejnom priestore spadajú do kategórie site-specific a sú založené na interaktivite a intervencii. Na protest proti znovuotvoreniu jadrových elektrární v Japonsku po havárii vo Fukušime uviedla performance/flash mob na ústredí  OSN vo Viedni pri príležitosti spomienky na atómové bombardovanie Hirošimy a Nagasaki. Je spoluzakladateľkou a od roku 2013 aj umeleckou riaditeľkou One Billion Rising Vienna – Zastavme násilie voči ženám a dievčatám – podujatia, ktoré sa každoročne koná pred rakúskym parlamentom.

Peter Koger

Je vizuálny a video umelec, programátor a animátor, ktorý pracuje s témou interakcie a ako všestranný majster mediálnych umení, zvlášť na poli videoart-u a performatívneho umenia. Od roku 1999 pôsobí ako lektor na  Vysokej škole úžitkového umenia v Inštitúte pre výtvarné umenie a médiá. Je zakladajúcim členom rozličných iniciatív s cieľom presadzovať vizuálne umenie.

Je tiež spoluorganizátor a aktívny participant na projekte Equaleyes-Series a zakladajúci člen, vedúci a technický riaditeľ Mediaopery vo Viedni.

01 september
sobota, 06:00 pm - 11:00 pm

Detaily